SmartSuppLiveChat

Szlifowanie reflektorów samochodowych

Kiedy miejsce naprawy jest już czyste a okolice zabezpieczone taśmą maskującą możemy przejść do szlifowania reflektorów papierami ściernymi. Do tego celu użyjemy tzw. papierów wodnych, które nie tracą swoich właściwości po namoczeniu.

Z skompletowanych zawczasu narzędzi na pierwszy ogień pójdzie papier ścierny o gradacji dobranej do uszkodzeń - w praktyce nie zalecam używania papieru grubszego niż P500. Przed rozpoczęciem szlifowania papier warto namoczyć w wodzie na kilka minut żeby miał czas zmięknąć. Wpłynie to pozytywnie na kulturę pracy i efekt całej operacji.

Szlifowanie należy rozpocząć od rantów reflektora i miejsc trudno dostępnych. Duże powierzchnie, jak front lampy, szlifujemy na końcu. W zależności czy wygodniej jest nam szlifować poziomo czy pionowo, dobieramy właściwy kierunek szlifu - załóżmy że na początku szlifujemy poziomo. Całość reflektora szlifujemy pierwszą gradacją, do czasu, aż uznamy że powierzchnia jest równomiernie zeszlifowana. Dobrze jest od czasu do czasu spłukać reflektor oczyszczając szlifowaną powierzchnię, pozwoli to na ocenę postępu prac - dodatkowo zabezpieczy obrabianą powierzchnię przed zanieczyszczeniami w postaci piasku, który mógłby porysować powierzchnię.

Gdy już uznamy, że powierzchnia jest gładka, warto umyć a następnie wysuszyć reflektor, celem finalnej - na tym etapie - inspekcji. Wysuszony reflektor prezentuje się inaczej niż mokry, łatwiej zauważyć niedoszlifowane miejsca, rysy i pozostałe zmatowienia. Jeśli efekt nie jest zadowalający - wracamy do pierwotnej gradacji papieru i szlifujemy niedoróbki.

Dokładne i uważne wyszlifowanie powinno usunąć z reflektorów wszystkie żółte przebarwienia i rysy. Jeśli uznamy że klosz reflektora jest równomiernie obrobion, za pomocą tej samej gradacji papieru, szlifujemy reflektor w przeciwnym kierunku - w naszym przypadku pionowo. Pracujemy z odrobinę mniejszym dociskiem niż miało to miejsce w orientacji poziomej. Ma to na celu wypłycenie szlifu i łatwiejszą obróbkę na kolejnych etapach prac. Zakończenie powyższego etapu sukcesem, praktycznie gwarantuje nam pozytywny efekt na końcu.

Dobieramy kolejną gradację papieru - dwa razy drobniejszą w stosunku do poprzedniej. Dla przykładu jeśli szlifowaliśmy papierem P500, kolejnym krokiem jest papier P1000. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie w zastosowaniu pośrednich gradacji, może to trochę wydłużyć proces szlifowania, ale przy odrobinie wprawy nie ma takiej potrzeby. Cykl zmainy papierów i pracy poziomo/pionowo powtarzamy aż do szlifu 2500.

Obrobiony papierami reflektor, powinien być równomiernie matowy - dobrze jest na końcu procesu, dokładnie umyć i wysuszyć lampę, celem oględzin, przed kolejnym krokiem, jakim jest mechaniczne polerowanie reflektorów padem.

Jeśli jesteś zainteresowany jak przeprowadzić etap mechanicznej korekty, zapraszamy do lektury!